tijnenelke.reismee.nl

Guatemala, een land van hoogtepunten

Hallo allemaal,

Een tijd geleden dus een lang verhaal! Sinds we in Guatemala zijn hebben we eigenlijk alleen nog maar prachtig mooie dingen gedaan. Voor diegene die ooit eens deze kant op willen, vergeet Guatemala zeker niet want het is een prachtig land.

In ons vorige verhaal vertelde ik dat we in Flores waren, een eilandje en erg toeristisch. Persoonlijk een beetje te voor ons. Heel veel Amerikanen.. We zijn met de Tuk Tuk die volgende dag snel weer naar San Elena gegaan, de grote stad, om vervolgens de bus te nemen naar El Remate. De verschillende bussen zijn we inmiddels wel gewend. In Mexico waren het allemaal luxe bussen met airco, hier zijn het meestal bussen waar zo;n 16 man in kunnen. Alleen gaan er hier dan zon 25 in. Ook hebben we vaak Amerikaanse schoolbussen die ook echt in gebruik zijn geweest in Amerika, de regeltjes hangen er nog in. Deze worden chicken busses genoemd dus dan weet je ook al genoeg. En als laatste heb je nog de gewone bus, maar dan snikheet.

Deze keer hadden we zon busje voor 16 man, met Spaanse smartlappen en up tempo gitaar muziekjes. Wel altijd gezellig hoor. We zijn naar El Remate gegaan, een klein dorpje dicht bij Tikal. We kwamen niet al te laat aan dus zijn we nog naar een Biotoop geweest, een natuurgebied dat 5 minuutjes van ons super leuke hostel vandaan lag. Dit Biotoop was speciaal voor de ocelot, een soort wilde kat. Maar er leven ook jaguars en tapirs en veel mooie vogels. We hebben daar zon 3 uur gewandeld en we hadden een prachtig uitzicht, helaas was het erg mistig anders hadden we zelfs Tikal zien liggen.

We hadden in El Remate een geweldig hostel, het hostel had maar 1 hutje met rieten dak. Wij hadden de boven verdieping en 3 Amerikanen de beneden verdieping. De baas was een schattig oud mannetje dat waarschijnlijk een soort schilder leraar was. Hij zat de hele dag met 3 jongens te schilderen. Die avond zijn we gaan uiteten en tijdens de maaltijd begon het flink te stormen. De stroom viel uit en de vonken sprongen van de stroompalen af. We hebben even gewacht maar uiteindelijk zijn we toch maar aan de weg terug naar het hostel begonnen, zon 10 minuutjes lopen. Het regende niet meer zo hard maar het was helemaal donker, niks te zien, geen lantaarnpaal die het deed. En we hadden geen zaklamp of telefoon bij ons. Overal sprongen kikkers voor onze voeten door de rivier die de weg was geworden in een half uur tijd. Ik was super bang dat ik in een slang zou trappen want ik had sandalen aan. We konden het hostel niet vinden en probeerden tijdens de bliksem wat te herkennen maar dat lukte niet. Maar toen kwam er gelukkig iemand langs met een sigaret {anders hadden we hem ook niet gezien\ en hij zei dat we precies voor het hostel stonden. Gelukkig waren de meeste spullen nog droog ondanks dat we een raam van 1 bij 1 hadden zonder glas erin.

De volgende dag zijn we om 5 uur wakker gemaakt door onze hostel baas, om half 6 vertrok het busje naar Tikal. We waren de allereerste gasten in het park en helaas regende het een beetje. We zijn natuurlijk meteen naar de Tempel van de Jaguar gegaan, de allerbekendste. Het was zo mooi, nog veel mooier als Coba en Palenque en Tulum. Qua bouwwerken, maar ook qua natuur. We hebben aapjes door de bomen zien slingeren en toekans zien zitten. We hadden het park praktisch voor ons alleen. In alle reisgidsen zeggen ze, vertrek vroeg, voor de bussen vol met toeristen. Wij waren vroeg, maar smiddags was het nog veel rustiger. We merkten hier echt dat we in het laagseizoen gekomen zijn. Er waren denk ik zon 30 mensen in het hele park, terwijl het normaal zo druk is als bij de efteling, kwam je nu 1 keer in de 30 minuten eens iemand tegen. We hebben ook tempel 4 ''beklommen'' de hoogste van Tikal, en van de hele Maya wereld. 64 meter hoog. Als je op deze tempel bent, is het helemaal rustig, op wat andere toeristen en neusbeertjes na die op een meter afstand nieuwschierig rondsnuffelen. Het uitzicht is zo mooi dat zelfs Tijn er stil van was. Overal jungle, en in de verte verschillende tempels van het Maya rijk. Tikal mag je zeker niet missen!

De dag erna zijn we naar Coban gegaan, een mooie stad. Hier hebben we eindelijk weer eens onze hele was gedaan, voor 6 euro. En voor de rest hebben we lekker uitgerust.

Op de weg naar Guate, zoals ze hier Guatemala City noemen en Tijn doet vrolijk mee, zijn we weer naar een prachtig biotoop geweest, speciaal voor de Quetzal. Een vogel waar zelfs het geld hier naar vernoemd is, alleen zie je hem nooit. Helaas weer geen dier gezien, alleen een spin midden op het voetpad van zon 15 centimeter groot. Met zwarte en rode haren! En een kever die gekke geluiden maakte.

Via Guate zijn we toen naar Panajachel gegaan, en vanuit daar met de boot naar San Pedro de la Laguna, een super chill backpackers plaatsje gelegen aan het Atitlan meer. Dit meer word omgeven door groene vulkanen en bergen. We zijn hier maar liefs 3 nachten gebleven! Record! We hebben daar een vulkaan beklommen, wat voor mij heel erg zwaar was. En uiteindelijk heb ik ook opgegeven maar we zijn wel hoog gekomen hoor. En we hebben nog een pubquizz gedaan maar we zijn na de shoot off vraag helaas 3de geworden dus geen tequilla gewonnen voor Tijn. Verder hebben we lekker uitgerust, lekker spiritueel gegeten bij Shanti Shanti en films gekeken samen met anderen in de Pub.

Vandaag zijn we vanuit Guate naar Rio Dulce gereisd, een hete, zweterige busrit maar nu zitten we midden in de jungle aan een groot meer. Het geeft een beetje een Apocalypse Now gevoel, zo met een bootje door nauwe riviertjes naar je hostel varen in de schemering.

Morgen gaan we vanuit hier over de rivier naar Livingston, een caribisch plaatsje. Een boottocht van zo'n 2 uur!

Ons volgende verhaal schrijven we waarschijnlijk vanuit het volgende land: Honduras!

Hasta Luego!

Tijn en Elke

Reacties

Reacties

frank quekel

hoi,prachtig jongens ik wist niet dat guatemala zo mooi was, en heel veel plezier met de boottocht en hopelijk staan jullie daar in honduras ook nog interessante dingen te wachten trouwens je ziet er goed uit elke op die foto met die milkshake maar ja wat wil je met zon prachtige vakantie en toffe reisgenoot,de groetjes en kijk goed uit
)dat verhaal met die bankpas is geregeld elke)

Jolanda Geelen

ik word steeds meer jaloers jongens, wat een vakantie, eh pardon culturele reis. Ik ben iig helemaal niet ongerust en ben blij dat jullie zoveel mooie dingen zien. geniet er nog van. Ik ben weer zeer benieuwd naar het volgende verhaal uit Honduras. Groetjes en kusjes xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

vera

Wauuw, Wat een geweldige verhalen zeg! Is voor ons onbegrijpbaar hoe het er daar uit ziet waarschijnlijk, maar alleen je omschrijving ben ik al stil van!...
Ik wens jullie nog een super mooie reis toe, geniet ervan!! xxx

Tijn en Elke

Bedankt voor jullie reacties!
Bedankt voor de bankpas pap!

Jolien

Hoi Elke en Tijn! Weer een spannend verhaal hebben jullie. Ik ben ook wel eens een super korte tijd in Honduras geweest en ik vond het een van de mooiste landen die ik ook gezien heb. Echt zoals het plaatje wat je voor je hebt. Ik had daar met dolfijnen gezwommen. Iets wat ik nu niet meer zou doen want tegenwoordig ben ik tegen dieren toerisme maar toen was ik 18 en wist ik nog niet beter zeg maar. Geniet er asjeblieft heel veel van. Ik ben zo stinkend jaloers. Ik vind het leuk om jullie verhalen te lezen en volgens mij ben ik niet de enige. Het is intussen ook hier lekker weer. Dat is fijn. Dan komen jullie ook weer met goed weer terug. Tot het volgende verhaal! ik ben benieuwd. En een paar fotos zou ik ook leuk vinden. xxx

Ilse Starreveld

Hoi Elke! Lang niet gesproken maar wat een super reis hebben jullie zeg:) Wat een leuke verhalen zeg. Mijn reis kriebels slaan wel op hol. Ik zou zo graag even willen ruilen maar gun jullie het van harte. Ik ben benieuwd waar jullie nu zitten, geniet er lekker van! veel liefs xxx van mij ilse

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!