tijnenelke.reismee.nl

Scheurend door haarspeldbochten naar Palenque

Hallo allemaal!

Lang geleden, maar we zijn een tijdje buiten de steden geweest. Tijdens ons laatste verhaal waren we in Tulum, dat prachtige idyllische plaatsje met de ruines aan zee. Daar hebben we nog gezwommen met zeeschildpadden in de blauwe zee. Dat was echt geweldig leuk. We hadden beiden een snorkelset gehuurd voor een paar euro. Ik (Elke) had ook een reddingsvest. Ik heb alleen zwemdiploma a dus dat leek me wel slim, volgens de Mexicanen kon je zo door een boot worden geraakt ( was niet zo hoor oma ). We konden dus lekker drijven en schildpadden zoeken. We hebben er in totaal een stuk of 4 gezien in een uur tijd. Je zag ze lekker grazen op de zeebodem en soms zwommen ze omhoog om wat lucht te happen. En dat op een halve meter afstand! In principe kon je ze gewoon aanraken.

Vanuit Tulum zijn we via het bloedhete Coba (Mayaruines in het bos)naar Merida gegaan, hier heeft Tijn een echte Panama hoed gekocht. Je kan hem oprollen en dan rolt-ie gewoon (niet) meer terug! Maar al snel zaten we weer in de bus naar Campeche, de piratenstad. We zaten hier een in hostel uit 1590! Tijn had een kamer gekozen met een oude stinkende boog erin, wel vet natuurlijk. We zijn hier naar het piratenmuseum geweest. We hebben wat met zwaarden gespeeld en gekeken hoe piraten gemarteld werden. Ook zijn we nog over de oude stadsmuur gelopen.

Vervolgens gingen we naar Palenque. We hebben hier 3 nachten geslapen in het beste hostel ooit. Een lemen huisje waar je met een wenteltrap naartoe moest, midden in de jungle. s Ochtends werden we wakker van echte huiskatten die zaten te jagen op vogels en hagedissen. s Avonds hebben we heerlijk gegeten en genoten van live muziek, van oude hippies met grijze baarden op gitaren en mondharmonicaas tot dunne Mexicaantjes met een snor. Tijn kon hier zijn geluk niet op. 1,2 litercorona in een fles! Vanuit Palenque hebben we een aantal dagtripjes gemaakt. Eerst zijn we naar de ruines geweest, echt heel erg mooie ruines met grote tempels en paleizen. De dag erna zijn we naar Aqua Azul geweest, de watervallen. De watervallen zelf waren zeker de moeite waard. Volgens onze reisgids mocht je echt niet zwemmen op gebieden waar dat niet aangegeven stond, maar dat deed natuurlijk iedereen. In deze reisgids stond ook dat er naast de watervallen overal graven waren, in eerste instantie zagen wij die niet maar op de terugweg hebben we er toch 3 gezien. Logisch dacht ik, dat je juist op die plekken niet gaat zwemmen maar Tijn dacht daar natuurlijk anders over (hij heeft het niet gedaan hoor). De weg naar dewatervallen toe was trouwens nog veel gevaarlijker. Hele stukken weg waren weggevallen, de diepte in. Die busjes scheurden over de wegen de bergen in en ik snapte opeens heel goed dat al die spirituele mensen in busjes het niet overleven. Maar blijkbaar was ik de enige die er zo over dacht want de rest zat er nogal relaxed bij. Op de terugweg begon het echt ontzettend hard te regenen en hagelen, terwijl 5 minuten daarvoor de zon nog volop scheen. Mijn eerste tropische bui, en die is nu nog steeds bezig. Het is nu zon 2 dagen later. De temperatuur is niet gedaald en die regenbuien zijn een heerlijke verademing voor mij.

Vandaag zijn we vanuit Palenque vertrokken naar Flores, Guatemala. Je kon deze reis laten regelen, maar onze groene Tijn Gommans wilde het zelf doen. En dat heeft hij heel goed gedaan. We zijn eerst 3 uur met een lokaal busje naar Frontera Corozal gegaan, daarna pakten we de boot naar de overkant van de rivier, en toen zaten we in Guatemala! Wel moesten we eerst nog 5 uur met de bus naar de bewoonde wereld. We hebben ook geen stempel gekregen in ons paspoort, dat hoefde niet volgens de busjesmannen, dus we zijn nu illegaal. Dadelijk worden we nog uitgezet en teruggestuurd naar eigen land. We zijn nu in Flores, een eilandje en morgen gaan we weer een reisje maken van 40 minuutjes. Vanuit daar gaan we naar het beroemde Tikal!

En nu gaan we een toetje eten!

Doeiiiii Tijn & Elke

Reacties

Reacties

Joelleke

Hey Elke en Tijn,
Ik zag een link op facebook staan dus ik was wel nieuwsgierig hoe het reizen jullie af gaat :) Leuk om te horen dat jullie het naar jullie zin hebben! Klinkt allemaal geweldig mooi daar! Veel plezier en ik zie jullie in Augustus :)
Groetjesss

Jolanda

Hee Tijn en Elke, fijn om te horen dat jullie genieten daar. Het klinkt iig allemaal fantastisch op de hitte na dan. Hebben jullie al veel foto's gemaakt? Ik begin jullie nu wel een beetje te missen. Heel veel groetjes en knuffels en nog veel plezier.

vera

GEWELDIGGG!!!

Helma en Ron

Als lezer denk ik geweldig wat een leuke reis, wat een avonturen. Als moeder denk ik er wat anders over! Zet maar snel wat foto's op jullie pagina, dan kan ik zien dat alles goed is.
(als het kan ook van de zeeschildpadden en het 'lemenhuisjeshostel')

oma

wat fijn dat jullie zo genieten, en wat jullie allemaal meemaken,wat een schitterend reisverhaal ,ik geniet er echt van.
liefs oma

Tijn en Elke

Lieve oma, familie en de rest van onze lezers, heel leuk dat jullie allemaal op onze verhaaltjes reageren!

frank quekel

wow jongens wat een prachtvakantie,zet er ook nog eens wat foto s op dan word ik pas echt jaloers ,enne jullie zullen ondertussen wel lekker bruin zijn ook . elke zet er ook nog eens wat belevenissen van jullie bij want ik vind dat je het wel erg mooi verteld hebt tot nu toe , ik hoop dat het jullie goed blijft gaan en dat jullie nog veel spannende dingen meemaken, oke ik zou zeggen blijf gezond en tot de volgende keer want ik ben weer erg benieuwd wat er nog gebeuren gaat allemaal,groetjes frank

Jolanda Geelen

Hee jongens, zitten jullie al in de bergen? Ik heb er vannacht van gedroomd haha. Mooie fotootjes hebben jullie gemaakt. Leuk dat ik je gisteren nog ff gesproken heb Elke. Het lijkt of jullie helemaal niet zover weg zijn. Wat zouden we toch moeten zonder internet. Geniet nog van jullie culturele reis ehum en tot vlug. groetjes, xxx

Toos Geelen

Hoi Elke en Tijn. Leuke verhalen.
Wij zijn terug van Polen. Het was er lekker warm en mooi.
Dat stelt dan niet veel voor als ik jullie verhalen lees.

Gr. Rene en Toos.

Hester

Top dat jullie nu eigenlijk lekker aan het reizen zijn. leuk om zo nu en dan even te lezen wat jullie aan het doen zijn.

Veel plezier daar jullie twee en geniet ook een beetje voor mij mee

Kus, Hester

Elke

Hallo allemaal,

Toos: Polen zal zeker mooi zijn geweest, wij zijn er nog nooit geweest!

Hester: Leuk dat je ons volgt en wij genieten voor iedereen want het is hier geweldig!

Elke

Helma en Ron

GEWELDIG, laat ons maar lekker meegenieten!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!