tijnenelke.reismee.nl

Arrrrrrgh (piratenkreet)

Hallo allemaal,

Bij ons vorige verhaal zijn we gestopt in Rio Dulce, dus gaan we vanuit daar weer verder. Vanuit ons hostel op palen midden in het meer zijn we met een bootje naar Livingston gegaan. Deze bootreis werd door de Lonely Planet omschreven als een van de hoogtepunten van Guatemala. Het was ook een prachtige reis. Eerst over een meer, daar voeren we langs een oud fort en bomen vol met vogels. Daarna over een brede rivier door de jungle met aan beide kanten rotsen en prachtige bomen. We stopten ook nog bij een warm water bron. In de boot zaten allemaal jonge backpackers uit Israel, Duitsland, Zweden en Amerika. En er zaten 3 oudjes in de boot uit Nederland, avontuurlijk.

Livingston in een plaatsje met geschiedenis. Hier wonen veel zwarte mensen, de Garifuna's. Afstammelingen van de slaven die de engelsen hierheen brachten. Ze hebben een sterke eigen cultuur, wat heel interessant is aangezien de maya's zich hier een aantal jaren geleden ook gevestigd hebben. Ook wonen hier veel ladino's, een mix van Spanjaarden en de Indianen. In Livingston hebben we een Garifuna man ontmoet, die ook nog een beetje Nederlands sprak. Hij had begin jaren ' 90 in heel Nederland opgetreden. Tijn heeft nog met hem gepraat over antropologie, waar dit stadje perfect voor is natuurlijk. De volgende dag wilde hij ons graag meenemen naar de echte Garifuna's, in de bergen dus. We hebben 3 uur met hem gewandeld, in de tussentijd mochten we zelf onze kokosnoot van de boom afhalen en kapot hakken en het sap eruit drinken (heel anders als in Nederland). We hebben dus een goed beeld gekregen van de cultuur hier. We hadden daar een super leuk hostel, gebouwd door een Spanjaard. Gebasseerd op Marokkaanse kasteeltjes. Erg mooi. Alleen de Spanjaard was (volgens de Garifuna's) weggejaagd omdat hij een zwart jongentje in een van de kamers had vermoord. Daarna wilden de Garifuna's het hostel af laten branden maar dat was niet gelukt.

Vanuit Livingston zijn we weer met een boot naar de overkant gegaan.Er was geen plaats meer voor mij dus ik mocht naast de kapitein zitten. Dat was gaaf. Tijn zat helemaal voorin en de boot vloog echt soms 1,5 meter omhoog. Toen zijn we de grens over gegaan naar Honduras! We hebben na een reis van 12 uur een nachtje in La Ceiba geslapen en de volgende dag hebben we de veerboot gepakt naar Utila.

Deze ferry staat erom bekend dat je er zeeziek in word. Veel mensen zaten daar met plastic zakjes. Dus ik was echt heel erg bang. Maar gelukkig zijn we allebei niet ziek geworden. Er waren wel super hoge golven!

Utila staat erom bekend dat het de allergoedkoopste plek is ter wereld waar je je duikdiploma kunt behalen. Toen we aankwamen werden we ook meteen bestormd door veel mensen die dit aanboden. Maar een meisje kon Nederlands en daar zijn we met meegegaan. Ik was trouwens niet van plan om te gaan duiken, dat was namelijk een van mijn grootste angsten. Maar volgens een ander meisje (Amerikaanse) kon ik dan gewoon gaan snorkelen maar ik mocht de eerste 3 dagen gratis meedoen. Na die dagen werd het steeds enger, eerst kregen we alleen theorie (super saai) belachelijke video's kijken. Maar daarna gingen we onder water, moesten we onze bril vol met zout water laten lopen (wat ik niet wilde) en opeens zaten we in de boot naar de eerste duikbestemming (wat ik nog steeds niet wilde). De nacht ervoor kon ik niet slapen. Uiteindelijk dacht ik, ik doe het maar gewoon anders krijg ik er spijt van en als ik dood ga is dat maar zo. Het was wel een beetje eng maar eigenlijk super leuk. We zagen heel veel vissen, krabben en mooi koraal. Ook vond ze een soort spin met super lange poten en die liet ze rondgaan, super leuk. Als jullie zin hebben moeten jullie de parrotfish maar googlen, die is echt heel mooi en er zijn er heel veel van. Hier zitten ook haaien en dolfijnen dus ik ben nog steeds wel bang. Dadelijk om 12 uur (het is nu 11 uur) gaan we weer 2 keer duiken, nu op 18 meter. Morgen hebben we nog 2 fun dives en een examen en dan zijn we allebei PADI gecertificeerd en kunnen we over de hele wereld met z'n tweetjes duiken!

Tijn heeft gister de challenge van het eiland gewonnen, namelijk 4 shotjes met een gek kruiden alcoholisch drankje drinken. Maar als hij verdrinkt red ik hem wel hoor.

Maandag gaan we weer verder en moeten we helaas afscheid nemen van dit prachtige pirateneilandje. Arrrrgh.

Doeiii Tijn & Elke

Reacties

Reacties

oma

ben weer terug van een weekje Zeeland, ook heel mooi, maar wat jullie zien en meemaken dat is schitterend,kijk a.u.b goed uit allebei, maar geniet ervan en hopelijk zie ik mooie foto's als jullie terug zijn.
liefs oma

Sandra en Fam.

Wat kun jij leuk schrijven Elke!
Ik zag het tijdens het lezen zo voor me :D
Blijf schrijven, veel plezier en geniet!
(ja jij ook Tijn!)
groetjes uit het idyllische Ysselsteyn

Ron en Helma

Wat dapper van je Elke!
Blijf leuke verhalen schrijven en foto's plaatsen, dat geeft ons het gevoel dat we een beetje met jullie kunnen meereizen.

Joos & Geertje

Wat een geweldige verhalen + foto's! (*Tuurt enigszins jaloers naar buiten, waar het plenst. Snik.*) En Elke, ik (Geertje) vind het enorm knap dat je je duikangst overwonnen hebt. Geniet en tot gauw!

Luuk

Woow echt super die verhalen van jullie :D ben zo jaloers he! Wil dat ook echt een keer gaan doen. Kunnen jullie de volgende x onze gids zijn haha!

Francien

Wauw, wat maken jullie mooie dingen mee. Goed hoor Elke dat je je angsten overwonnen hebt. Je mag trots op jezelf zijn. Nog super veel reisgenot, krijgen wij tenminste weer mooie verhalen te lezen!!Ik volg jullie met veel plezier.
P.S.: Elke, als je niet meer weet welk beroep je gaat uitoefenen....ga verhalen schrijven!!!
Groetjes Francien

Mariska uit Nispen

Hallo Elke & Tijn,

Dat klinkt allemaal mooi, gezellig & avontuurlijk,
Met plezier jullie verhalen gelezen, blijf schrijven zodat ik een beetje kan meereizen,

Groetjes uit Nispen

Ps; 15 September; Nispen Blues Festival; ook antropologisch?! Jullie zijn welkom!

Goeie reis verder!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!